pondelok 21. marca 2016

Prvé jarné práce v záhradke a sadenie jesenných cibuliek

Krásny večer vám prajem! :)

V posledných dňoch sa konečne začalo otepľovať a ja som sa dočkala toho, že sme sa mohli pustiť do prvých prác v záhradke. Prácu v zeleninovej záhrade až tak neobľubujem, ale kvietky a bylinky... to je moje! Už ako malá som veľmi rada pomáhala našej mamči a hrabala sa v zemi (a piekla dobroty z blata ochutené burinou bylinkami, ale o tom niekedy inokedy). Posledné roky sa však v našej záhradke pred domom nedialo nič svetoborné a tak som sa minulý rok hecla a vydupala si, že tento kus (na pohľad neúrodnej) zeme bude môj a môžem si s ním robiť, čo sa mi zachce.
Nevyšlo to úplne podľa mojich predstáv, keďže veľmi veľa semienok nevyrástlo, no aj tak mi (a nielen mne! ste mali vidieť tie babky, čo išli večer do kostola a obzerali môj výtvor) deň čo deň robil radosť farebný kvetinový had.

Tento rok sa zo spomínanej záhradky stal taký malý projekt. Môj drahý a ja sme sa rozhodli, že to bude naša spoločná práca a ja sa na to už veľmi teším! :)
V sobotu sme urobili asi tú najnepríjemnejšiu časť - vytrhali sme burinu, skultúrnili (rozumej ostrihali suché stonky) sme clematis a prekypryli pôdu (teda, ak mám byť presná, urobil to môj milý #varípečieupratuje #ešteajšintovaťvie #dokonalýchlap). Zo všetkých dostupných alternatív - motyka, rýľ, šinták, rotovátor - sme zvolili práve šintovanie a ukázalo sa to ako celkom efektívne riešenie s veľmi uspokojivým výsledkom.

Viac sme toho zatiaľ urobiť nemohli, keďže na sadenie kvietkov je stále zima, no dokúpili sme ešte nejaké semienka a včera vo vlaku cestou do Bratisky sme si nakreslili plánik a rozdelenie jednotlivých druhov kvetín. Ujednotili sme sa v našich názoroch a predstavách a našu spoločnú víziu sme týmto spôsobom zaznamenali. Už len počkať na tie správne podmienky!

Ako som spomínala, semienka sme zasadiť nemohli, no to neplatí o jesenných cibuľkách, ktoré ma upútali pri mojich pravidelných potulkách Lidlom. Nedali mi pokoja a mamču som nahovorila na kúpu jedného balenia žltej kolekcie (za 2,99€ máte 30ks cibuliek!).

Ideu zasadiť cibuľky do vajlinga, ktorý som našla minulý rok na povale (po hodsky "hóra"), sme tento víkend konečne zrealizovali. Po dobrodružnom výstupe do nášho strešného priestoru sme ho objavili presne tam, kde bol 87472942 rokov a zniesli ho dole (Miňo, obrovská vďaka, že si poň šiel do toho tmavého kúta ty, si šampi(ň)ón môjho srdca). Spolu s kovovými kvetináčmi z Ikey a konzervami od kukurice (=kvetináče zdarma) sme ho poriadne vyumývali v ľadovej vode od všetkých pavučín a prachu a nechali vyschnúť na slnku.

Medzitým sme si pripravili všetky potrebné veci...
  • výsevný substrát
  • cibuľky
  • rukavice (tie kjut z Ikey)
  • malé a veľké kamene
  • vodu na poliatie
...a diskutovali o výbere druhov a rozmiestnení cibuliek.

Zvolili sme postup tak, aby výška stúpala smerom od kraja do stredu a čas kvitnutia bol približne rovnaký.

Na spodok sme naukladali najprv veľké kamene (ktoré sme čorkli mamke z dekorácie na dvore) a medzery medzi nimi sme zasypali malými kamienkami (ktoré sme takisto čorkli mamke). Túto kamennú vrstvu (prípadne iný druh drenáže - štrk, piesok, keramzit...) je potrebné urobiť, aby prebytočná voda stekala sem a nezostávala v zemine, čo by mohlo spôsobiť hnitie cibuliek. Samozrejme, najideálnejšie je mať kvetináč s dierkami.  

     výsevný substrát (zeminu) máme zo záhradkárstva v Čiernom Brode  drenážna vrstva


Následne sme si nádobu asi tak do trištvrtiny (ok, priznávam, je to asi tak 7/8) naplnili zeminou a rozmiestnili cibuľky. Výsevný substrát (zeminu) máme zo záhradkárstva v Čiernom Brode. Rozhodli sme sa dať na boky 10 cibuliek okrasného cesnaku ("Allium moly"), do stredného kruhu sme umiestnili 5 cibuliek frézií a do stredu sme dali 3 cibuľky gladiol. Po miernych úpravách, keď už sme boli s rozmiestnením spokojní, sme ich zatlačili do zeme, zasypali ešte tenkou vrstvou zeminy a dostatočne poliali.



A keďže nám zostalo 7 cibuliek gladiol, 3 cibuľky ľalií a jedna dália a žiadne ďalšie vajlingy naša povala neukrýva, boli sme nútení zasadiť ich do zeme v záhrade. Podstata je tá istá, len nepotrebujeme výsevný substrát a kamene, ale zato sa vám zíde motyka, malá lopatka (tá moja je z Baumaxu) a niečo na prekyprenie pôdy.

Zem je vhodné na začiatok prekypriť, predsa len, celú zimu odpočívala a treba ju trochu prebrať.
Opäť sme zvolili metódu šintovania.


   rukavice - Ikea, lopatka - Baumax

Motykou sme si urobili jarček a rozmiestnili zvyšné cibuľky gladiol. Ostatné cibuľky sme posadili na iné miesto, ale princíp je ten istý.
Lopatkou sme si vydlabali dieru tak, aby celková hĺbka bola cca 10cm. Cibuľky sme šupli dnu, zasypali zeminou a poliali.


Cibuľky kvetov som sadila prvýkrát a preto vám neviem zaručiť, že je to overený a fungujúci postup, no čerpala som z internetových rád a postupov, tak snáď sa nám to podarí :)
Dám vám vedieť, keď nám z toho niečo vyrastie ;)

V ten istý deň sme zasadili ešte bazalku, levanduľu, koriander a rukolu, ale o tom nabudúce!

Mám pocit, že v dnešnom poste je použitých veľa nárečových slov, tak ak niečomu nebudete rozumieť, pokojne sa ozvite, prípadne mi napíšte do komentárov, aké ekvivalenty sa používajú u vás.

Majte zajtra pekný deň a vydržte to už, o chvíľu sú sviatky! :)
Kika

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára