sobota 17. decembra 2016

Upečme si focacciu!

Ahojte!

Už to budú asi dva roky, čo som sa prvýkrát odhodlala skúsiť upiecť focacciu. Úprimne, až tak som netušila, čo robím, ale to, čo z toho vzišlo, nadchlo všetkých obyvateľov nášho domu, hlavne ocina.
Odvtedy som ju robila už nespočetne veľa krát a nikdy sa mi nezunuje. Mám však pocit, že už nikdy sa mi nepodarila taká nadýchaná a s množstvom vzduchových bubliniek ako prvýkrát.

A o čom to vlastne básnim?

Focaccia je talianska chlebová placka, niečo ako náš slovenský slaný osúch, zväčša sa teda robí na celý plech, ale ja ju najradšej dám do tvaru bochníka.


Receptov je na internete veľa, ja som ho vtedy našla na blogu dievčat z The Czech Chicks a nikdy som iný ani neskúsila.

Je veeeľmi jednoduchý, stačí Vám na neho pár ingrediencií a je to záležitosť asi 75 minút vrátane kysnutia a pečenia.

Má veľmi veľa variácií a môžete na ňu dať čo len chcete: cesnakový olej, olivový olej s rozmarínom, sušené paradajky, olivy, my sme dokonca skúšali aj hermelín pokrájaný na plátky.

Čo teda potrebujeme?
  • 400ml vlažnej vody (vlažnej! ani studenej, ani horúcej)
  • 1/2 kocky čerstvého droždia (môže byť vraj aj sušené, ale nikdy som ho neskúšala; mám však skúsenosť, že čerstvé musí byť naozaj čerstvé)
  • 2 ČL morskej soli
  • 1/2 kg hladkej múky 00
  • olivový olej na potretie
  • niečo na dochutenie podľa ľubovôle, ale nie je potrebné nič, aj tak je super

Postup


Do misky dáme vodu, rozpustíme v nej droždie a soľ. Postupne pridávame múku, až kým nevypracujeme relatívne pevné cesto. Naša babka zvykla miesiť kysnuté cesto, až kým na ruke nemala ani kúsok. To sa mne ešte nikdy nepodarilo, lebo je to veľmi únavný a zdĺhavý proces.
Následne misku prekryjeme čistou utierkou a necháme na teplom mieste bez prievanu 40 minút kysnúť.

Pripravíme si plech a papier na pečenie. Olivový olej môžeme nechať samotný, ale odporúčam skúsiť verziu s rozmarínom. Skočíte do záhradky, odtrhnete pár vetvičiek, umyjete pod tečúcou vodou, nasekáte na jemno/rozdrvíte v mažiari a zmiešate s olejom.

Po vykysnutí si naolejujeme ruky a cesto tak jednoducho dáme na plech a vytvarujeme osúch/bochník. Ak si nechcete špiniť ruky, dá sa to aj s použitím varešky alebo niečoho podobného, ale ja mám rada tento spôsob, lebo jedným vrzom tým aj naolejujem celý povrch cesta. Toto je veľmi dôležité nezabudnúť! Samozrejme, pridáme aj to, čím ešte chceme dochutiť focacciu.

Dáme piecť na 20 minút pri teplote 235°C, ale môže to byť aj dlhšie (závisí od rúry), aby bola pekne do zlatista (nie do hneda) upečená a chrumkavá.

Hneď po vybratí z rúry opäť natrieme olivovým olejom, aby pekne zmäkla.

Počkáme, kým vychladne a šup šup, môžeme krájať a pustiť sa do nej!

Bonus: Odporúčam skúsiť s domácim bylinkovým maslom - stačí zmiešať poctivé maslo a nakrájaný/pomažiarovaný rozmarín (alebo bazalku či iné čerstvé bylinky) a hotovo! A ešte keď je focaccia mierne teplá a to maslo sa na nej krásne rozpustí... mhm, hneď by som si dala!

Viem, že to nie je veľmi vianočný článok, ale na silvestrovskú párty je ako stvorená ;)

Majte krásny deň a upečte si focacciu!
Kika

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára