štvrtok 29. júna 2017

#greencosmetics #moreforless alebo Ako prejsť na prírodnú kozmetiku, aby tým netrpela ani pleť, ani peňaženka

Ahojte,

rada by som sa s vami podelila o pár tipov, ako prejsť na prírodnú kozmetiku. V mojich predošlých dvoch článkoch som preferovala najmä produkty českej značky Saloos, no moja cesta k prírodnej kozmetike vôbec nebola taká priamočiara, ako to možno vyznelo. Skúšala som mnoho produktov, kým som sa dopracovala k akým-takým výsledkom, za ktorými nestojí ani tak značka, ako skôr správny pomer čistenia a vyživovania pleti.


Pôvodne som s prírodnou kozmetikou vôbec nechcela začínať, nieto, že by som si ju ešte aj sama vyrábala. Som síce handmade typ, no pred týmto krokom som mala dlho rešpekt.
Môj prechod na prírodnú kozmetiku začal, keď som mala vyskúšané všetky zvučné značky venujúce sa aknóznej pleti z lekárne či drogérie a výsledok hodný sumy na bločku sa jednoducho nedostavoval. Niektoré síce krásne účinkovali, no len určitý čas, potom sa pleť vrátila do starých koľají a to nemyslím hneď akné, ale skôr intenzívnejšie mastenie pleti a upchávanie pórov. Aby ste sa vyhli častým chybám pri nákupe prírodnej kozmetiky, pridávam zopár tipov, ktoré prospejú nie len vašej pleti, ale aj peňaženke.





Hlavne vyváženosť, dámy!
Človek sa učí na vlastných chybách a v mojom prípade to teda trvalo riadne dlho. Je potrebné si nájsť svoju vyváženú skincare routine, v ktorej sú rovnomerne vyvážené čistenie a hydatácia, prípadne výživa pleti. Dlho som robila chybu v tom, že pleť som len čistila. A pleť sa naďalej mastila a zanášala a ja som sa čudovala, prečo. Jednoducho umyť si tvár mydlom nestačí - najmä ak vás trápi nejaký kožný problém (či už je tým mydlom protex alebo drahé handmade mydlo s čiernym uhlím). Napriek akné či mastnej pleti netreba zabúdať na tonizáciu pleti a primeranú hydratáciu. Plusom samozrejme je, ak je táto starostlivosť obohatená o vitamíny či stopové prvky. U mňa túto disciplínu jednoznačne vyhrávajú prírodné za studena lisované oleje. 


Čo vám nevonia, to vám nesadne :D
Ak je to možné, pred tým než si produkt kúpite, skúste ho ovoňať. Možno to znie divne či smiešne, verte či nie, v tehotenstve som s tým mala riadny problém. Mega drahé bambucké maslo s ľevandulovou silicou muselo okamžite zmeniť svoj trvalý pobyt. A to hneď po prvom ovoňaní. Rovnako to bolo s čajovníkovým či neemovým olejom. Majú síce skvelé účinky na pleť, ale voňať celý deň po cesnaku, ďakujem, nemám záujem. 
Ak dáte na svoju prirodzenú preferenciu vône, ušetríte si tým zbytočné výdavky. Pre začiatok odporúčam voliť jemné svieže prírodné vône. 


Nie je všetko zlato, čo sa blyští
Mám to šťastie (či smolu?), že moja pleť reaguje na určité látky v komerčnej kozmetike. Ušetrím vás celej tejto zdĺhavej story a prejdem rovno k veci. Nie všetka kozmetika, čo má v názve zázračné slovíčko bio či organic, takou naozaj je. Jednoducho sa veci s miernym náznakom zelenej lepšie predávajú. Preto si treba dobre prečítať nie len názov, ale najmä tie malé písmenká so zložením (ideálne v tvare INCI). Sú jednoducho látky, ktoré do prírodnej kozmetiky v pravom zmysle slova nepatria (stručný prehľad nájdete TU, nie je to síce dokonalá tabuľka, s niektorými zložkami: napr. lanolín či glycerín, celkom nesúhlasím. Nenašla som však nič súcejšie. Ak voči nej máte výhrady, pokojne napíšte do komentu, rada rozšírim svoje kozmetické obzory). Nemýľme si ale pojmy s dojmami, v komerčnej kozmetike tieto látky rozhodne nájdete, niekomu môžu prekážať, inému nemusia. Ale ak hľadáte kvalitnú prírodnú kozmetiku, ktorá zväčša nie je lacný špás, vopred si prečítajte, či to, do čoho sa chystáte investovať, vôbec prírodnou kozmetikou je.


Všetko s mierou 
Ak ste sa rozhodli pre prechod na zdravšiu variantu kozmetiky, netreba vyhodiť hneď celý svoj toaletný stolík. Pozvoľnejší prechod je zdravší nie len pre pleť, ale najmä pre peňaženku. Po minutí produktu ho skúste nahradiť prírodným variantom. Ten čas, dokým sa vám minie deodorant či šampón, skúste venovať recenziám produktov, ovoniavaniu či čítaniu zloženia. Môžete si okukať aj miestne firmičky, ktoré sa (prírodnej) handmade kozmetike venujú. Ja osobne som za podporovanie nášho domáceho trhu. Pre porovnanie môžem povedať, že také domáce handmade balzamy na pery mi sadli omnoho viac ako eosky z ďalekej Ameriky :D. 
Ak je to možné zo začiatku skúšajte menšie balenia produktov. Nie všetka kozmetika, hoci vonia krásne a má skvelé zloženie, vám naozaj sadne. Síce sa o tom často nehovorí, no práve pri prírodnej kozmetike skôr zistíte, na aké alergény reagujete. Niekto nemusí tolerovať citrusové silice, iný kokosový olej. Preto sa nedajte odradiť tým, že vyskúšate jeden produkt, ktorý vám nesadne. Niekde vonku predsa čaká krém (šampón, balzam, olej...) vyrobený presne pre vás :).


Nebojte sa samy skúšať :)
Tak a na tento bod som sa tešila najviac :D. Samy doma si môžete vyskúšať jednoduché, no luxusné recepty na pleťové toniká, pílingy, masky na tvár či vlasy, vlasové vodičky, telové maslá či mlieka, mydlá, a to všetko za použitia prísad a vôní, ktoré vám presne sadnú. To nie len znie super, ale keď to vyskúšate, nebudete s tým chcieť prestať :). Možno to zo začiatku bude vyžadovať veľa času na štúdium receptov, správnych pomerov, no výsledok bude stáť za to. Mne osobne to radikálne znížilo výdavky na kozmetiku, hoci počiatočný vklad bol väčší (v tomto som trocha megaloman, až teraz žnem úsporu :D). Paradoxne, keď som prešla na prírodnú kozmetiku, počet používaných extra produktov (rozumej pílingy a masky, ktoré som pred tým nikdy nepoužívala) rapídne narástol. Dnes si doprajem voňavú sprchu s telovým pílingom či ílovú masku hotovú do minútky.


Mali by ste záujem o nejaké moje osvedčené receptíky? Napíšte! Ak sa mi bude dať, rada sa podelím o svoje skúsenosti :).

Majte krásny deň a užívajte si prírodnú kozmetiku!
T.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára